neděle 11. března 2018

Dvě jsou lepší než jedno. Už i objektivně.

Jak už jsem psala v minulém článku, v pátek mě čekalo audio. Byla jsem na to zvědavá, jak to půjde. Ono přeci jen... audio v němčině. Co budu rozumět? Budu vůbec něco rozumět?

Nejdřív bylo každopádně nastavování, tam jsem si pohráli s mapou v mém starém procesoru. Mám si teď s čím hrát – testovat, jestli je lepší staré nebo nové nastavení. To nové je tišší, tak uvidíme, jak to bude fungovat.

Pak už to audio. Trošku jsem byla nervózní, člověk jak je tvor soutěživý a lačný úspěchů, tak se samozřejmě snaží předvést v co nejlepším světle. A taky jsem byla zvědavá, nakolik to vlastně bude ovlivněné tím, že je test v němčině.

Tak tedy – zde je tabulka s výsledky. Popíšu jednotlivé testy a pokusím se popsat i ty výsledky a svůj dojem z toho.


Ještě na úvod k řádku „Besonderheiten“ (= zvláštnosti): jsou tam data implantací (protože je tam velký rozestup) a hlavně i to, že můj rodný jazyk je čeština. Ono to totiž na ty výsledky prostě vliv má. V němčině nemám takovou slovní zásobu a nemám ji tolik naposlouchanou. Však se k tomu ještě dostanu u komentáře k těm výsledkům.

Takže: 
  • FZ 80dB: číslovky při hlasitosti 80 dB, tedy poměrně nahlas. Tenhle test mi dělali jen s novým uchem a dosáhla jsem při něm úspěšnosti 70 %. Číslovky jsou prakticky nejjednodušší test, ten počet možností je omezený a není těžké je poznat. Po 4 dnech slyšení s uchem, které neslyšelo 18 let, je 70 % podle mého názoru prima výsledek. Příště už bych si docela věřila na 100 % :-)
  • FZ 60dB: číslovky při hlasitosti 60 dB, což je zhruba hlasitost běžné řeči. Tedy je to o něco tišší než při předchozím testu. Tenhle test mi dělali s novým, se starým i s oběma ušima naráz. Pro to nové ucho už to bylo obtížnější, takže skóre je „jen“ 55 %. Se starým uchem a s oběma jsou ty výsledku už úplně jinde. Jak jsem už říkala, číslovky jsou jednoduché, takže když slyším dobře (což se starým/s oběma slyším), není těžké se dostat na vysoká procenta. I tak jsem tam ale udělala nějakou chybku, proto u obou uší naráz nemám 100 % :-)
  • FE 70dB: jednoslabičná slova při 70 dB. Otevřený soubor. Tohle bylo hodně těžké. Ono je to těžké i pro rodilé mluvčí. U jednoslabičných slov se člověk nemá moc čeho chytit, takže je nutné je opravdu slyšet. A k tomu si přičtěte, že je to v němčině, takže pro mě je to víceméně střílení od boku. U tohohle testu jsou pro mě výsledky opravdu zkreslené: třeba slyším ty hlásky docela dobře, ale jejich kombinace mi nedává žádný smysl, protože mě žádné takhle znějící německé slovo nenapadá. Mozek opravdu při audio testech loví ze slovníku známá slova a porovnává je s tím, co slyší. U nového ucha tedy výsledek mizerný (7,5 %), ale to se dalo čekat. Jednak s ním ještě ani zdaleka neslyším dobře a jednak ta němčina. Pak tady jsou docela velké rozdíly mezi starým uchem a oběma ušima naráz, ale osobně si myslím, že to není dané ani tak rozdílem mezi jedním a oběma ušima, subjektivně jsem ta slova slyšela stejně dobře, ale prostě jsem je nepoznávala. Při každém z těch testů byla samozřejmě jiná slova a během testu s prvním implantátem se mi nejspíš jen podařilo trefit více slov. Ale i tak dobrý, vlastně mi u jednoslabičných německých slov připadá jako úspěch jakékoli číslo vyšší než 0 :-) 45 % (se starým uchem) bych u sebe sama neočekávala. To je skoro polovina. V češtině bych se za takovéhle skóre s prvním implantátem styděla, v němčině je to slušné.
  • Satztest live: věty nikoli z reproduktorů, ale čtené logopedkou. Otevřený soubor. Tady se testovalo jen nové ucho samostatně a obě dohromady. Měla jsem říct všechna slova, která jsem slyšela, i kdyby to nebyla celá věta. S novým uchem celkem bídných 6 %, ale na tom není nic divného. Zatím mi u něj dělají mírné potíže i uzavřené soubory slov a otevřené soubory vět jsou proti tomu úplně jiný level, tak není divu. V kombinaci obou uší už to ale dalo pěkné téměř tři čtvrtiny. Za mě dobrý.
  • OLSA*65dB: Uf. Tohle bude na delší vysvětlování. Jde o věty v šumu. Ty věty měly standardizovanou strukturu: jméno + sloveso + číslovka + přídavné jméno + podstatné jméno. Tedy např. Petr má tři bílá auta. Wolfgang kupuje dvanáct velkých talířů. U tohohle testu jsem před sebou měla papír se seznamy slov - z každé kategorie tuším 10 slov, tzn. 10 jmen, 10 sloves atd. Slova tedy byla daná, ale jejich kombinace už byly náhodné. Čili takový polouzavřený, polootevřený soubor. Kombinatoriku už jsem dávno zapomněla, ale vyšlo mi celkem nějakých 100 000 možných kombinací vět. Mi to číslo přijde až nějak podezřele vysoké, tak nevím, jestli jsem se nesekla :-) Do toho pouštěli i šum. Řeč měla konstantní hlasitost 65 dB a hlasitost šumu se měnila. Cílem tohohle testu je zjistit, o kolik musí být řeč hlasitější než šum, abych rozuměla alespoň 50 % vět. Tady tudíž platí, že čím nižší číslo, tím lépe. Nejprve se ten test dělal se starým uchem samostatně. Abych rozuměla 50 % vět, musela být řeč o 12 dB hlasitější než šum. Poté se testovaly obě uši současně. A tady už mi pro rozumění 50 % vět stačila řeč jen o 4 dB hlasitější než šum. Čili tady se ukázalo, že poslech s oběma ušima naráz mi to porozumění v šumu už teď docela výrazně usnadňuje.
Po skončení a vyhodnocení těch výsledků mi logopedka ty výsledky vysvětlila. A taky říkala, že je to „sehr toll“, tedy báječné. Celkem s ní i souhlasím. Jasně, nemám žádné srovnání, zatímco ona má léta praxe a zkušenosti s různými uživateli a výsledky, ale selský rozum mi říká, že takovéhle výsledky pouhé 4 dny po prvním nastavení 18 let hluchého ucha prostě nemůžou být špatné.

Jinak se tyhle testy pak opakují po 3 měsících, po 6 měsících a po roce. Takže v červnu by mě mělo čekat tříměsíční testování. Uvidíme, jaké budou pokroky. Asi se pustím do šprtání jednoslabičných německých slov, ať si rozšířím slovní zásobu :-)

Jo a taky jsem dostala předběžnou pozvánku („save the date“) na oslavu 30 let implantací na té klinice, co se bude konat v červenci. To se mi taky moc líbí, že takhle organizují i setkávání se svými pacienty.

2 komentáře: