pondělí 17. prosince 2018

SCAN & potlačení šumu (Noise Reduction)

Tyhle funkce si dle mého názoru celkem zaslouží samostatné povídání. Ono je to totiž docela zajímavé, co všechno to dělá a nedělá... hlavně když si vezmu, že jsou lidé, kteří mají SCAN a potlačení ruchu v pozadí nastavené od samého začátku slyšení, a tudíž vlastně možná ani neví, o co přichází. Nebo taky nepřichází. Ono je to asi individuální a existují jak lidé, kteří jsou za „předžvýkání“ zvuku vděční, stejně jako lidé, kteří odmítají jakékoli nastavení, které zvuk nějakým způsobem upravuje, a chtějí „čisté“ nastavení.

Začnu ale trošku dávnější historií. Snad odjakživa jsem měla v procesoru vždycky 4 mapy, každou trošku jinou. Co jsem mívala nastaveného v krabičkovém procesoru, si už dávno nepamatuju. Před sedmi lety jsem pak dostala závěsný procesor N5. Tam jsem zpravidla mívala běžný program, pak zoom, beam a ten čtvrtý byl tak různě pokaždé něco jiného. Myslím. Všechno to byly nějaké kombinace s ADRO a/nebo ASC, ale do detailů to popsat neumím.

Inženýr mi obvykle vysvětlil, že ten a ten program je dobrý třeba do hluku a tadyten zase na něco jiného. Tak jsem to občas zkoušela a když jsem byla někde v hluku (restaurace atd.), tak jsem ty další programy zkoušela, jestli to teda bude lepší nebo ne. Po přepnutí jsem tam nějakou slabou změnu slyšela, zvuky zněly malinko jinak, ale vůbec jsem neměla pocit, že to má nějaký efekt na lepší rozumění v hluku. Prostě tam byl furt řev a já z větší části odezírala. Takže jsem se na přepínání programů zpravidla vykašlala a měla jsem většinu času jen ten běžný program.

Po aktivaci druhého procesoru nastala zvykací fáze. Když už jsem byla (dle mého názoru) docela zvyklá, začalo mi vrtat hlavou, proč vždycky, když sundám starý procesor, tak je s tím novým všechno hrozně tlumené, zatímco když sundám nový, tak u starého ten efekt ztlumení nevnímám? Nakonec jsem to přisoudila tomu, že holt prostě s každým tím uchem slyším jinak, že druhé ucho je pořád ještě moc nové a že je to asi normální.

Po pěti měsících od aktivace druhého ucha jsem se konečně dostala k možnosti zapůjčení N7 i na své staré ucho, protože procesor už byl (konečně!) kompatibilní s vnitřním implantátem. A začalo divení se. Na první poslech žádná velká změna oproti N5. Ale pak jsem si v různých situacích začala všímat, že procesor tlumí hlasité zvuky. Nejmarkantnější to bylo např. když jsem si doma povídala s mámou a bratrem a začali jsme se třeba něčemu smát. Procesor okamžitě vyhodnotil smích jako rušivý element a ztlumil ho. A řeknu vám, ten pocit byl hodně divný. 

Vezměte si, že dlouhá léta smích slyším pořád stejně. A najednou si takhle přijde nějaký procesor, který si myslí, kdovíjak není chytrý, a rozhodne se, že smích je moc hlasitý a že ho ztlumí. No ufff :-)
Nebo když jsem se jednou takhle pozdě večer vracela z večeře s kolegy... přešla jsem křižovatku a najednou mě div neklepla pepka, když ze pár metrů ode mě rozječela houkačka policejního auta. Během několika okamžiků zareagoval i procesor a hlasitost stáhnul. Jenže policejní auto mezitím přejelo křižovatku a houkačku opět vypnulo - a já jsem zjistila, že neslyším prakticky vůbec nic. Ony ty procesory totiž zase stáhly tu hlasitost, a protože ta houkačka byla opravdu nahlas, tak zmizely i všechny ostatní zvuky takového toho slabého večerního pouličního ruchu a trvalo dalších pár vteřin, než se procesory opět přizpůsobily a zvýšily hlasitost. Upřímně řečeno, tohle chování mě úplně nenaplňovalo nadšením.

Zhruba měsíc poté, co jsem dostala zapůjčený procesor, jsem měla plánované nastavování a audio testy nového ucha. Během nastavení jsem požádala o přidání programů s vypnutou redukcí hluku do obou dvou procesorů.
Čili nastavení bylo nyní takovéto:
P1: SCAN s potlačením šumu
P2: program bez SCANu, ale s potlačením šumu
P3: SCAN bez potlačení šumu
P4: program bez SCANu a bez potlačení šumu
Ty dva programy bez SCANu nepoužívám, SCAN mi nijak nevadí a vůbec si nevybavuju, že bych někdy slyšela ty přechody mezi různými prostředími. Takže tam mě nic neruší, neobtěžuje atd. Možná v některých situacích také poskytuje trochu jinak upravený zvukový vjem než N5, která tuhle funkci neměla, ale nevěděla jsem asi úplně přesně, které změny jsou způsobené přítomností SCANu a které aktivní funkcí potlačení šumu. Takže tady jsem si chtěla vyzkoušet a porovnat, jaké je to s ní a bez ní.

Během zbývající doby testování nového procesoru jsem zkoušela v různých prostředích a situacích programy se SCANem a s/bez potlačení šumu. Zkoušela jsem je zároveň na obou uších i střídavě na jednom a na druhém (za účelem zjistit, jestli by třeba nefungovalo lépe mít na jednom uchu to potlačení šumu aktivní a na druhém ne).

No... a co jsem zjistila? Že vlastně nevím, co je lepší.
To potlačení šumu je velmi příjemné v tom, že opravdu blokuje takový ten víceméně konstantní zvukový smog a více zvýrazňuje řeč. Rozhodně by se na to dalo zvyknout. Po přepnutí na program bez potlačení šumu jsem si najednou připadala, že je kolem mě hrozný kravál :-) Teda až tak hrozné to nebylo, ale ten rozdíl byl opravdu znát, zvuků přibylo. Na druhou stranu mi ale zase přišlo, že ty ztlumené zvuky nejsou úplně žádoucí, protože člověk může snadněji přeslechnout něco důležitého (třeba přijíždějící auto), případně se tlumí i ty náhlé hlasité zvuky, což už jsem popisovala výše.
Takže až budu mít oficiálně svoji druhou N7, určitě budu opět chtít program jak s potlačením, tak bez něj. A asi budu zkoušet a přemýšlet dál, dokud mě nepřestane přepínání bavit a nerozhodnu se prostě zůstat u jednoho z těch dvou nastavení. Respektive ono je taky možné, že v určitých situacích bude lepší si aktivovat jedno a v jiných situacích zase to druhé. 

Když jsem půjčenou N7 vrátila a přešla zase zpátky na svou N5, tak jsem už měla představu, co vlastně na té 19 let implantované straně N7 umí navíc oproti N5. A tak nějak mi došlo, čím vlastně byl způsobený ten problém, který jsem zmínila na začátku, tedy pocit, že s N7 na novém uchu slyším tlumeněji než s N5 na starém uchu. Podle mě to dělá právě to potlačení šumu, protože když jsem si na N7 nastavila program bez něj a porovnala ten pocit jednostranného slyšení s N5 a s N7 bez zapnutého potlačení šumu, tak ten zvuk z N7 na novém uchu už nebyl tak tlumený, čili jsem z obou stran slyšela téměř stejně. Téměř říkám proto, že poslech z levé a pravé strany tak jako tak není identický, každé ucho zní trochu jinak. Ale takové ty základní vlastnosti jako hlasitost se porovnat dají.

Začala jsem také víc experimentovat s programem do hluku, který na N5 mám. A víte, co je zajímavé? Jak jsem před druhostrannou implantací u N5 vůbec nevnímala ten rozdíl mezi běžným programem a programem do hluku, tak nyní ho vnímám. Když si ten program do hluku na N5 aktivuju, tak je zvuk mnohem podobnější tomu z N7 s aktivním potlačením šumu. Pořád to ale není na stejné úrovni a občas mám pocit, že ty „šumové“ zvuky (jako třeba rušná silnice) přicházející z pravé strany (s N7) vnímám slaběji než zvuky zleva (s N5).

Vedle domu je frekventovaná silnice městského okruhu, přes kterou vede most pro tramvaje a pěší. Občas, když přes něj chodím, tak zkouším různé programy a jejich kombinace - a právě na něm jsem došla k většině těch výše popsaných teorií a závěrů :-)

A ještě vlastně jedna věc k tomu SCANu. Vzpomněla jsem si na jeden zážitek, který mě dovedl k přemýšlení nad tím, jestli i SCAN samotný také může tlumit hluk. Nedávno jsem jela vlakem domů, přestupovala jsem v Plzni a když jsem seděla ve vlaku a čekala na odjezd, na nádraží se začal ozývat takový zvláštní zvuk, popsala bych ho jako něco mezi pískáním a syčením, trochu to bylo podobné zvuku, který vydává brzdící vlak, ale nebylo to úplně ono, a navíc to bylo konstantní a trvalo to docela dlouho. Doteď nevím, co to bylo.
V tu chvíli jsem měla zapnutou jen N7 na novém uchu, s programem se SCANem a potlačením šumu. Jelikož byl ten zvuk konstantní a trval relativně dlouho, procesor ho samozřejmě ztlumil. Do takové míry, že jsem přemýšlela, jestli vůbec funguje (ano, správně... neslyšela jsem vůbec nic), takže jsem provedla svůj oblíbený test funkčnosti procesoru: jemné zaškrabání nehtem v oblasti mikrofonů. To slyšet bylo, takže ano, procesor fungoval, jen prostě všechno šíleně ztlumil. A protože ten zvuk neustával, stihla jsem si ještě vytáhnout mobil a chvilku si hrát a přepínat programy. Když jsem nahodila program se SCANem, ale bez potlačení šumu, tak nejprve byl ten neznámý zvuk slyšet dobře, ale pak se opět mírně ztlumil. Ne tolik, jako s tím potlačením, neměla jsem už pocit, že snad procesor přestal fungovat, ale to ztlumení tam trochu znát bylo. Pak jsem to přehodila ještě na program bez SCANu a bez potlačení šumu. Tam už to zůstalo nahlas.

Co se týče možnosti používat na jednom uchu program bez potlačení šumu a na druhém s ním, přemýšlela jsem nad tím, a dospěla jsem k závěru, že by to asi nebylo úplně nejrozumnější. On tam je relativně výrazný rozdíl v tom poslechu a osobně si myslím, že by to spíš mohlo způsobovat potíže např. při lokalizaci zvuku nebo při komunikaci v hlučnějším prostředí, protože každé ucho by totéž slyšelo v podstatě úplně jiným způsobem, což by tu situaci nijak zvlášť neusnadnilo. Ono takhle - já subjektivně nemám problém s tím, že na jednom uchu je to a na druhém ono. Fakt ne, nijak mi to nevadí, neruší, nic. Ale spíš si říkám, že už z principu toho, že každé ucho by stejné zvuky vnímalo jinak (viz např. ten pocit tlumeného zvuku s N7) by to reálně mohl být problém, i když to sama jako problém vnímat nemusím. Snad mě chápete, jak to myslím, ono se to docela špatně vysvětluje.

No, uvidím, až dostanu vlastní druhou sedmičku. Budu mít léta na to, abych si s tím pohrála a vychytala to nejlepší nastavení. A pak Cochlear přijde zase s nějakou další novinkou a já budu muset zas testovat a zvykat si na nové věci :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat