sobota 23. června 2018

Jak pokrokávám* dál?

*) než se začnete divit, co je to za patvar, přečtěte si Pan Kaplan má stále třídu rád od Leo Rostena

Jejda. Koukám, že už je to dva měsíce od posledního příspěvku. Ale tak ono taky co psát, když se stejně nic moc zajímavého neděje :-) Respektive se děje akorát to, že občas se nad něčím pozastavím, ale jinak už je pro mě oboustranné slyšení naprostým standardem. Poslech s novým uchem se pořád tak nějak po krůčkách zlepšuje, ne moc znatelně, ale řekla bych, že k nějakému mírnému pokroku tam stále dochází. Jsem zvědavá, na jakou úroveň se dostanu.

Před několika týdny jsem taky byla na (německém) audiu tři měsíce po prvním nastavení. Ten čas je fakt znát, rozdíly mezi výsledky čtyři dny a tři měsíce po prvním nastavení jsou docela velké.



Tentokrát mi ani netestovali staré ucho, protože ty výsledky na něm by byly nejspíš +- stejné jako minule. Tam není moc co zlepšovat, poslech je stabilní.
Opět stručný popis testů (ať to nemusíte hledat ve starším článku, co je co) a výsledků:
  • FZ 80dB: číslovky při hlasitosti 80 dB. Tady bych klidně dala i 100 %, ale první dvě čísla jsem nějak nezvládla, protože jsem se spíš lekla, jak to na mě z reproduktorů začalo řvát :-) Pak už jsem si zvykla a zbytek byl v pohodě.
  • FZ 60dB: číslovky při hlasitosti 60 dB. To už byla trochu rozumnější hlasitost. Výsledek téměř stoprocentní. Takže čísla dávám v pohodě. Kdybyste na mě náhodou někdo chtěli začít mluvit německy, tak prosímvás – čísla od 1 do 100, jo? Pak vám budu rozumět všechno :-)
  • FE 70 dB: jednoslabičná slova při hlasitosti 70 dB. Zase ta moje „nejoblíbenější“ část audia. Sice je tam znatelný posun od minula, ale stejně, německá jednoslabičná slova fakt nedávám a dostat se přes 50 % bude chtít ještě spoustu procvičování. Ale němčiny, ne poslechu. Já tam ty hlásky většinou slyšela krásně, ale prostě mi dohromady nedávaly žádný smysl.
  • Satztest live: věty čtené logopedkou. S novým uchem super zlepšení, s oběma zároveň bylo zlepšení jen drobné. Tady to asi bude taky tím, že už jsem dosáhla limitu daného mými znalostmi němčiny.
  • OLSA*65dB: věty v šumu. Věty měly standardizovanou strukturu: jméno + sloveso + číslovka + přídavné jméno + podstatné jméno. Tedy např. Petr má tři bílá auta. Wolfgang kupuje dvanáct velkých talířů. Před sebou jsem měla papír se seznamy slov – z každé kategorie 10 slov, tzn. 10 jmen, 10 sloves atd. Slova tedy byla daná, ale jejich kombinace už byly náhodné. Čili takový polouzavřený, polootevřený soubor se 100 000 možných kombinací. Do toho pouštěli šum. Řeč měla konstantní hlasitost 65 dB a hlasitost šumu se měnila. Cílem tohohle testu je zjistit, o kolik musí být řeč hlasitější než šum, abych rozuměla alespoň 50 % vět. Tady tudíž platí, že čím nižší číslo, tím lépe. No a oproti minulému testu opět zlepšení.
Takže celkově výsledky dobrý. Logopedka nadšená, já taky :-) Docela mi přijde i škoda, že pro češtinu neexistují srovnatelné testy. Ty německé jsou poměrně různorodé: jednoduché číslovky, těžká jednoslabičná slova, věty a věty v šumu. Přijde mi, že to tu celkovou schopnost slyšení dokáže zobrazit na více úrovních než jen soubor slov s různým počtem slabik. No každopádně další audio testy budou zase v září, tak uvidíme, jestli se to zase někam pohne. Asi bych si přes léto měla zase najít nějaký kurz němčiny. Ji poslední dobou dost zanedbávám.

Jinak u oboustranné implantace lidi často zajímá i směrové slyšení, tzn. schopnost poznat, odkud přichází zvuk. Tak tady vás můžu ujistit, že touhle schopností ještě pořád netrpím ;-) Naposled jsem si to ověřila včera v práci. Stála jsem u kalendáře visícího na zdi a přemýšlela, kdy si vezmu dovolenou, když na mě jeden z kolegů zavolal. Tak jsem se otočila, co mi kdo chce. No, netrefila jsem se, takže šéf ukázal prstem na druhou stranu na správného kolegu :-) A to nebylo poprvé.
Ale tak víte co, ono je dobrý už jen to, že se otočím. 
U té směrovosti si sama nejsem jistá, jestli se mi toho vůbec někdy podaří dosáhnout, přece jen 28 let ze 30 jsem slyšela jen z jedné strany. Nicméně uvidím, třeba to jen chce čas. A třeba toho nedosáhnu nikdy, i to se může stát. Stejně je pro mě mnohem důležitější to, že celkově s tím líp slyším. Možnost směrového slyšení pro mě beztak byla na seznamu argumentů pro druhostrannou implantaci až někde na konci, priority jsem měla jiné (lepší srozumitelnost řeči v hluku; lepší srozumitelnost celkově a tím i menší náročnost poslechu; možnost slyšet i z druhé strany, abych nemusela všechny mít po své levé straně, případně abych si vůbec všimla, že na mě z druhé strany někdo mluví; „záložní“ ucho, kdyby se s tím prvním cokoli stalo – jednou v životě k tomu dojde, o tom nepochybuju; no a pak až někde za tím byla potenciální možnost směrového slyšení).

No a kromě toho jsem se taky včera dočetla, že procesor N7 už by měl být kompatibilní s mým starým implantátem N24, takže je čas se začít pídit po nějakých konkrétnějších informacích. Jako třeba kdy bych mohla upgradovat. Čím déle tu sedmičku na novém uchu mám, tím více se těším, až ji budu moct mít i na starém uchu. A pak si konečně užít bilaterální streamování zvuku z mobilu i z TV Streameru.

A možná taky i SCAN. Jelikož nám v práci včera odpoledne přestal fungovat internet a asi to bylo nějak extra záludné, protože ani ajťáci, kteří jinak všechno vyřeší nejdéle do 20 minut, si s tím nějak nevěděli rady, tak jsme to odpískali a šli na pivo. No a jak jsem tam tak poslouchala ty kolegy, tak i přesto, že jsem stejně pořád měla problém rozumět v tom ruchu (ona je to fuška i v češtině, natož v angličtině), tak jsem si všimla, že ten SCAN na N7 tu řeč skutečně dost zvýrazňuje. Bylo to znát, řeč byla slyšet hezky (jen kdyby jí tak bylo stejně hezky i rozumět). A N5 tyhle vymoženosti ještě neumí a popravdě, i když na ní mám program do hluku, tak takovéhle úrovně vytažení řeči nad úroveň ostatního ruchu jsem si u ní nikdy nevšimla. Vlastně si ani nejsem úplně jistá, jestli jsem si někdy všimla nějakého výraznějšího rozdílu mezi běžným programem a programem do hluku.
Kombinace programů bez SCANu na jednom uchu a se SCANem na druhém uchu mi nijak nevadí, ale říkala jsem si, že jsem fakt zvědavá, jak to bude vypadat, až se i v tomhle obě uši sladí a budou moct využívat stejné funkce.

Ono co si budeme povídat, i když se v audio testech nové ucho zdárně blíží k tomu starému (nebo ho místy dokonce i předbíhá), tak jeho „kvalit“ ještě pořád nedosahuje. To staré je pořád vládcem vesmíru a při oboustranném slyšení dělá tak 85 % práce. A to všechno se starším typem procesoru s méně vymoženostmi. Takže doufám, že se druhé sedmičky dočkám co nejdříve.

Za dva dny to bude 19 let od první implantace a za další dva měsíce 19 let od prvního nastavení. Nový procesor by tak byl hezkým narozeninovým dárkem :-) To ostatně nejen pro ucho, ale i pro mě, svoje vlastní narozky mám v srpnu.

Žádné komentáře:

Okomentovat