úterý 24. dubna 2018

Slovní audio v češtině... po měsíci a půl

Jelikož německé audiotesty jsou pro můj český mozek přeci jen poněkud náročné a tudíž ne tak úplně vypovídající o mé reálné schopnosti rozumění, domluvila jsem si slovní audio v Praze na Mrázovce. Zajímalo mě, jak si s novým uchem stojím ve své rodné řeči, a také mě zajímalo, jestli se nějak projeví zlepšení s oboustranným poslechem.

V pondělí 23. 4., přesně 7 týdnů po prvním nastavení, jsem tedy došla na Mrázovku, s audiologickou sestrou jsme se domluvily, co vlastně chci a jak to uděláme, a šlo se na to. A musím říct, že výsledky mě velmi překvapily. I když už vím, že s novým uchem docela funguju, až tak dobré jsem to nečekala.

Nejprve byla slova v tichu - začínalo se na 35 dB, poté 45, 55, 60 a 65 dB. Těch 35 dB bylo hodně potichu, je to zhruba hlasitost šepotu, tam se rozumění ani moc čekat nedalo (a se starým uchem jsem si taky uvědomila snad až úplně na konci té první sady, že ono to z reproduktorů mluví), 65 dB je pak hlasitost běžné řeči. Vždycky se to dělalo nejprve s prvním uchem, pak s druhým uchem a pak s oběma najednou.
Po slovech v tichu následovala slova v šumu - tam byla hlasitost řeči konstantní na 65 dB a hlasitost šumu nejprve 50 a poté 55 dB.

Výsledky jsem si pak zpracovala do následující tabulky: 


Nechápu, jak je to možné, ale s novým uchem jsem u souborů bez šumu rozuměla více slov než se starým. Je sice fakt, že šlo jen o 10 slov pro každé ucho, takže je možné to, že mi slova z jiné sady vyhovovala více, případně jsem už i byla víc zvyklá na ten hlas a věděla jsem, co čekat. Nicméně i kdybych řekla, že nové ucho není lepší než staré, je minimálně stejně dobré. Po měsíci a půl od prvního nastavení???

Ale čísla pro obě uši jsou prostě wow. Při 45 dB, kde jsem se se starým uchem nechytala ani omylem, jsem s oběma ušima naráz zvládla už 70%?

V šumu už to bylo trošku horší, tam asi mají uši (teda hlavně to nové ucho) a mozek ještě co cvičit, ale i tak to celkem ujde.

Ten test byl spíše orientační, osobně si myslím, že pro nějaké skutečně relevantní výsledky by to možná chtělo mnohem rozsáhlejší testy, nicméně tak jako tak už to taky o něčem svědčí. Stejně mi ale není jasné, jak můžu mít takovéhle výsledky, když subjektivně to nové ucho prostě ještě pořád ani zdaleka nedosahuje kvalit toho starého. Ten zvuk pořád není tak čistý, je spíš takový zastřený, vzdálený, neostrý... těžko se to popisuje, ale prostě to pořád není úplně ono. A i přesto to stačí na takovéhle výsledky. Začínám být vážně zvědavá, kam se to posune po dalších měsících.

Jinak mi na víkendovém pobytu SUKI a pak i na Mrázovce už celkem 6 lidí řeklo, že se mi zlepšila řeč, hlavně tedy melodie. A já o tom zase jako vždycky nic nevím :-) Na sobě to člověk fakt nepozná, ale to okolí už ano. Vážně se čím dál víc ukazuje, že ten druhý implantát i po tak dlouhé době u mě má efekt. Sama jsem z toho na větvi :-) I když jsem si to moc přála a doufala, že druhý implantát se vyplatí a časem efekt mít bude, asi by mě opravdu ani ve snu nenapadlo, že už po měsíci a půl to bude takto znát.

A zase jsem dnes večer strávila 45 minut na telefonu s mámou. U telefonování se opravdu ukazuje, že nové ucho má pořád skutečně co dohánět. Sice si s mámou pokecáme relativně v pohodě, ale pořád je to pro mě náročné, občas potřebuju něco zopakovat a zbytek více nebo méně hádám. Asi bych si ještě netroufla telefonovat s někým ne tak dobře známým. No, uvidíme za pár měsíců. Musím mít ještě pořád trpělivost. Ale kdybych už tak mohla mít N7 i na starém uchu.. to by se pak možná telefonovalo jedna báseň :-) Inu, i na tohle potřebuju trpělivost... po kompatibilitě implantátu N24 s procesorem N7 pořád ještě není ani vidu, ani slechu.

Žádné komentáře:

Okomentovat